الگوریتم پنگوئن ۴ و تاثیر آن بر بهینه سازی سایت

بالاخره پس از ۲ سال الگوریتم پنگوئن گوگل بروز شد.
اخیرا در نتایج گوگل ،تغییرات بسیاری بوجود آمده بود و سئو کاران و وبمستران را حیرت زده کرده بود.

گوگل اعلام کرد اپدیت جدید از الگوریتم پنگوئن ارائه داده است.

 

الگوریتم جدید گوگل “پنگوئن ۴”
پنگوئن، الگوریتم مبارزه با تقلب نتایج جستجوی گوگل به‌روزرسانی شد.
پس از تقریباً ۲ سال انتظار، الگوریتم پنگوئن گوگل بالاخره به‌روزرسانی شد. این چهارمین آپدیت بزرگی است که گوگل در این الگوریتم اعمال می‌کند تا به مقابله با وب‌سایت‌هایی که نتایج جستجوی گوگل را به نحو دلخواه خود تغییر می‌دهند بپردازد. گوگل می‌گوید که در الگوریتم پنگوئن ۴ به‌صورت لحظه‌ای سیگنال‌های مؤثر بر رتبه‌ها را درون الگوریتم خود انجام می‌دهد.

الگوریتم پنگوئن، راهکار گوگل برای مقابله با روش‌هایی است که با تقلب سعی در کسب رتبه بالا دارند و مواقعی به کار می‌رود که سیستم اسپمینگ عادی گوگل قادر به شناسایی سایت خطاکار نباشد و از سال ۲۰۱۲ تاکنون مورداستفاده قرارگرفته است.

پنگوئن، وب سایت‌هایی را که تخلف می‌کنند را شناسایی کرده و از نتایج جستجوی خود خارج می‌کند. هر بار که این فیلتر مورداستفاده قرار می‌گرفت و سایت‌هایی را شناسایی می‌کرد، آن سایت تا سری بعد که دوباره پنگوئن دست‌به‌کار می‌شد همچنان خطاکار محسوب می‌شد، حتی اگر مشکلات مربوط به سایت اصلاح می‌گشت. اجرای دوباره الگوریتم پنگوئن نیز ممکن بود هرچند ماه یک‌بار انجام شود و در مواردی هم حتی بیشتر.

آخرین آپدیت پنگوئن در تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۴ ارائه شد؛ یعنی هر سایتی که آن زمان مورد هدف پنگوئن قرارگرفته، امروز تازه از لیست خارج‌شده است، البته درصورتی‌که مشکلاتش برطرف شده باشد.

“به گفته گوگل، این آپدیت سبب می‌شود که تغییراتی که الگوریتم جدید گوگل “پنگوئن” سبب آن می‌گردد بسیار سریع‌تر خودش را نشان دهد. از سوی دیگر نیز، پنگوئن تمرکز خود را روی صفحات وب می‌گذارد و نه صرفاً وب‌سایت‌ها.”
بااین‌حال، چنین مساله ای دیگر به خاطرات سپرده می‌شود، چراکه در الگوریتم جدید پنگوئن ازاین‌پس به‌صورت لحظه‌ای و مداوم همه داده‌ها و صفحات وب را پردازش خواهد کرد. طی این پروسه، سایت‌ها ممکن است هرزمانی به چنگ این فیلتر افتاده و در صورت اصلاح نیز آزاد شوند.

به گفته گوگل، این آپدیت سبب می‌شود که تغییراتی که الگوریتم جدید پنگوئن سبب آن می‌گردد بسیار سریع‌تر خودش را نشان دهد. از سوی دیگر نیز، پنگوئن تمرکز خود را روی صفحات وب می‌گذارد و نه صرفاً وب‌سایت‌ها.
گوگل معتقد است که الگوریتم جدید به‌نوعی یک فیلتر قوی‌تر باقدرت بیشتر است و به‌جای تأثیر روی رتبه کل سایت، صفحه حاوی اسپم را تشخیص می‌دهد.

پیش‌ازاین، جریمه‌های پنگوئن روی کل سایت تأثیر می‌گذاشت اما گوگل در پاسخ به اینکه آیا این فیلتر جدید فقط یک صفحه را بی‌اعتبار می‌کند یا خیر، گفته که تأثیر روی صفحات خاص به معنی عدم تأثیرگذاری روی خود سایت نیست.

“می‌توان به این نتیجه رسید که اگر صفحه‌ای گیر این فیلتر بیافتد، احتمالاً همان صفحه یا بخشی که صفحه در آن قرارگرفته، مورد مجازات مستقیم گوگل قرار خواهد گرفت.”

لیست آپدیت های الگوریتم پنگوئن

  • پنگوئن .۰ در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲ (تأثیر ~ ۳٫٪ نمایش داده شد)
  • پنگوئن . در My 26، ۲۰۲ (تأثیر کمتر از ۰٫٪)
  • پنگوئن .۲ در ۵ اکتبر، ۲۰۲ (تأثیر ~ ۰٫۳٪ نمایش داده شد)
  • پنگوئن ۲٫۰ در ۲۲ مه، ۲۰۳ (تأثیر ۲٫۳٪ نمایش داده شد)
  • پنگوئن ۲٫ در ۴ اکتبر ۲۰۳ (تأثیر حدود ٪ از نمایش داده شد)
  • پنگوئن ۳٫۰ در ۷ اکتبر ۲۰۴ (تأثیر حدود ٪ از نمایش داده شد)
  • پنگوئن ۴٫۰ و در زمان واقعی در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۶