این مقاله از سری مقالات شروع تبلیغات با روش‌های مختلف است که دفعه قبل درباره گوگل ادوردز صحبت کردیم، در این مقاله قصد داریم تبلیغات فیسبوک را به شما معرفی کنیم.

زمانی که شما(به عنوان مدیر آژانس مسافرتی) می‌خواهید برای آژانس خود تبلیغات انجام دهید، چگونه می‌توانید به طور فعالانه مشتریان جدیدی را جذب کنید که سفرهای مد نظرشان را در گوگل جستجو نمی کنند؟ به طور مثال مردم درباره  چشمه‌های آب گرم جستجو نمی‌کنند پس چطور می‌توانید تبلیغات خود را برای آنها نمایش دهید؟
پاسخ این سوال، تبلیغات فیسبوک است.

انواع تبلیغات فیسبوکی
سه نوع تبلیغ فیسبوکی وجود دارد: کنار صفحه، صفحه آپدیت‌های تازه در نسخه موبایل و صفحه آپدیت‌های تازه (اینکه تبلیغات شما در کجای این صفحات قرار می گیرد باید خیلی واضح باشد).
تبلیغاتِ کنار صفحه، ارزان ترین نوع هستند و پایین‌ترین نرخ کلیک را دارند. تبلیغات در صفحه آپدیت‌های تازه، گرانترین نوع تبلیغ به شمار می‌روند و بالاترین میانگین کلیک را نیز دارند.
در اینجا هر سه مدل از تبلیغات فیسبوکی را مشاهده می‌کنید:


قیمت گذاری در تبلیغات فیس‌بوک
دو نوع ساختار قیمت گذاری اولیه وجود دارد:

هزینه به ازای کلیک (PPC یا CPC) و هزینه به ازای مشاهده (PPM یا CPM)- هر مشاهده به معنای ۱۰۰۰ بازدید از تبلیغ شما است.

چه تعداد از افراد تبلیغ شما را خواهند دید؟
این که چه تعداد از افراد تبلیغ شما را خواهند دید با مخاطبین هدف‌گیری شده و همینطور بودجه تبلیغاتی شما مشخص می‌شود. وقتی تبلیغی را می‌سازید و درباره مخاطبان‌ آن تصمیم‌گیری می‌کنید (در این مورد بعدتر بیشتر صحبت می‌کنیم)، “بُرد احتمالی̶ تبلیغ‌تان را در فیس‌بوک خواهید دید- “بُرد̶ همان تعداد افرادی است که احتمال دارد تبلیغ شما را ببینند.

مزایده تبلیغ فیسبوک
تبلیغ شما به مزایده تبلیغ فیسبوک می‌رود (به همین دلیل است که “بالاترین پیشنهاد̶ خود را با ابزار تبلیغ سازِ فیسبوک تنظیم می‌کنید).
در مزایده تبلیغ، تبلیغ شما با سایر تبلیغاتی که بازه مشابهی از مخاطبین هدف‌گیری شده را دارند، رقابت می‌کند. این که تبلیغ تان تا چه میزان به مخاطبین هدف‌گیری شده نشان داده شود به بودجه تبلیغ بستگی دارد.
اگر مخاطبین هدف شما در یک بازار پر رقابت حضور نداشته باشند، میزان هزینه‌ای که برای جذب کافی آن‌ها باید پرداخت کنید پایین خواهد بود. فارغ از چند و چون پیشنهاد، تبلیغ شما به سهمی از بُردِ احتمالی خود نشان داده خواهد شد.

هدف
هشت هدف اولیه وجود دارد که می توانید از بین آنها یکی را برای تبلیغ فیسبوکی خودتان انتخاب کنید:
فعالیت کاربران در پست‌های صفحه، لایک‌های صفحه، کلیک‌ها بر روی لینک وبسایت، پوشش دادن یک وبسایت، نصب شدن اپلیکشین، فعالیت کاربران در اپلیکیشن، پاسخ‌ها به برگزاری یک رویداد، و پیشنهادها (آفرها).
این انتخاب می تواند به هدف آنلاین شما بستگی داشته باشد، اما احتمالاً بیش از همه به لایک های صفحه، کلیک بر روی لینک وبسایت، پوشش دادن یک وبسایت و پیشنهادات (Offers) علاقه‌مند خواهید بود.

ساختن یک تبلیغ فیسبوکی
تمرکز هر تبلیغ فیسبوکی، متمایز بودن از سایر پست‌های موجود در صفحه آپدیت‌های تازه و سایر تبلیغات صفحه است.

سه راه واقعی برای انجام این کار وجود دارد:
R استفاده از رنگی که چشم گیر باشد.
R استفاده از عکسی که توجه را به خود برانگیزد.
R استفاده از تیتری که مشوّق خواندن کامل متن باشد.

رنگ
R از رنگ‌هایی که با تم اصلی فیسبوک مشابه هستند صرف‌نظر کنید (سفید و آبی تیره).
R از رنگ‌های درخشانی همچون قرمز و نارنجی برای جلب توجه کاربران فیسبوک استفاده کنید.
R همینطور که رنگ‌ها را چشمگیر نگه می‌دارید، از رنگ‌هایی که خیلی تند هستند، استفاده نکنید. این کار تاثیری منفی خواهد داشت و کلیک روی تبلیغ شما را با افت سنگینی روبرو خواهدکرد.

عکس
R مطالعات نشان می‌دهند که قابل اطمینان ترین عکس برای یک تبلیغ فیسبوک، عکس زنی است که لبخندی را بر صورت دارد (لزوماً نباید یک مدل باشد، اما باید نقشی مشابه را ایفا کند و بتوان با او ارتباط برقرار کرد).
R مثلا برای تبلیغ چشمه‌های آب معدنی، روی ساختن یک حال خوب تمرکز کنید. حمامی گرم و آرامش دهنده به همراه تعدادی شمع را به تصویر بکشید، یا یک اتاق آرامش بخشِ خنک با زمینه‌هایی از آبی آسمانی.

تیتر

R پس از عکس (با رنگی چشم گیر)، تیتر تبلیغ فیسبوک اولین چیزی است که افراد مشاهده می‌کنند. این تیتر باید آنها را جذب و تشویق به خواندن متن اصلی و انجام یک عمل طبق آن کند.
R از کلمه “رایگان̶، واحد پول یا علامت هایی همچون % استفاده کنید.
R اعتقادتان را سریع و آسان انتقال دهید.
R  اگر بر روی کاربران فیسبوکی منطقه خودتان متمرکز شده اید، استفاده از نام بِرَندتان را امتحان کنید.
R همینطور اگر می‌خواهید بِرندتان را شناخته شده کنید، باز هم از نام بِرَند در تیتر استفاده کنید. به یاد داشته باشید، تبلیغات فیسبوک با اختلاف ارزان ترین راه برای قرار دادن لوگوی بِرَندتان در مقابل ۱۰۰۰ نفر است (فقط با ۲۵ سنت، در حالی که برای تبلیغ در روزنامه باید ۳۲ دلار پرداخت کنید).

نمونه‌هایی از تیتر تبلیغ

R ۵۰% تخفیف برای زیپ لاین
R آفریقای جنوبی را کشف کنید
R ۶ دلیل برای سفر به بالی!

نمونه هایی از تبلیغ CTC
R کلیک کنید تا بیشتر بدانید
R این پیشنهاد را با کلیک روی اینجا چک کنید
R برای دانستن اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کنید
R همین حالا وارد شوید
R از خودتان پذیرایی کنید

استراتژی‌های هدف گیری
هدف گیری چیزی است که باعث می شود تبلیغات فیسبوکی برای کسب‌وکار شما منطقی باشد. بر خلاف Google AWors، در اینجا هیچ کسی به طور خودخواسته به دنبال تبلیغ شما نمی‌گردد. همین دلیل به صورت خودکار باعث می‌شود تا احتمال کلیک روی تبلیغ شما کاهش یابد.
با این حال، هدف‌گیری به ما اجازه می دهد تا از زیانی که در پاراگراف بالا به آن اشاره شد جلوگیری شود و سود حاصل از تبلیغات را به حدی رساند که انجام این تبلیغ را توجیه‌پذیر کند (تبلیغ حقیقتاً مفید واقع شود).
دانش فیسبوک از اطلاعات شخصی کاربران و علایق آنها، شما (فرد تبلیغ کننده) را قادر می‌سازد تا پیشنهادتان مستقیماً به کسانی عرضه شود که بیشترین علاقه را به آن دارند. نه تنها این مساله موجب می شود تا افراد درستی را برای تبلیغ پیدا کنید، بلکه این اطمینان را به شما می دهد که پول تبلیغات را صرف کسانی نمی‌کنید که بعید است مشتری شوند.

هدف‌گیری جمعیتی
هدف گیری جمعیتی آن جاست که اطمینان حاصل می‌کنید تبلیغ شما فقط برای بازار جمعیتی مد نظرتان نمایش داده می‌شود. تبلیغ پکیج سفر مخصوص بزرگسالان برای جمعیتی نوجوان هیچ مفهوم و سودی ندارد!
به یاد داشته باشید، نشان داده شدن تبلیغ فیسبوک شما به هر کسی که بعید است چیزی از شما بخرد، هدر دادن پول و بودجه است. بنابراین این تبلیغات را روی چیز خاصی متمرکز کنید.

فیسبوک پیوسته در حال آپدیت کردن ابزار تبلیغات خودش است و اخیراً دسته بندی‌های جمعیتی از لحاظ اقتصادی و محل کار را نیز به گزینه‌هایش اضافه کرد. این بدین معناست که شما می توانید تبلیغ خودتان را منحصراً به افرادی نشان دهید که درآمد مشخصی دارند (یا آن درآمد را ندارند) و یا در یک حوزه خاص فعالیت می‌کنند.
خیلی باحال است، این طور نیست؟

هدف گیری علایق خاص و علایق کلی
R هدف گیری علایق خاص به شما اطمینان می دهد که فقط افرادی تبلیغ شما را می بینند که به خدمات شما علاقه دارند.
R فیسبوک، هم علایق خاص و هم علایق کلی را از چیزهایی که مردم در این پلتفرم لایک کرده‌اند، روی دیوارشان قرار داده‌اند و یا در پروفایل خود تغییر داده‌اند می‌گیرد. از آن جایی که تمام این اطلاعات عمومی محسوب می‌شوند، تبلیغ کنندگان در فیسبوک (خود شما) می‌توانند از این اطلاعات برای هدف‌گیری مخاطبانشان، دقیق‌تر از آنچه فکرش را بکنید، بهره ببرند.
بیاییم نگاهی بیندازیم به مخاطبان هدف‌گیری شده یک تبلیغ برای چشمه آب معدنی:

اگر این تبلیغ در نیویورک انجام می‎گرفت، این علاقه‌های خاص (تگ های بالا) به بُرد احتمالی ۱۴۶۰۰۰ نفری می‌رسید. با بودجه تبلیغاتی ۲۰ دلار در روز، شما می توانستید انتظار روزانه ۴۴ تا ۸۷ کیلک را بر روی تبلیغ چشمه آب گرمتان داشته باشید.
دسته هدف گیری علایق کلی بر پایه اطلاعات به دست آمده از تایملاین یا بخش “درباره شما̶ی فیسبوک اشخاص است. این اطلاعات می توانند هر چیزی باشند؛ نگهداری از سگ و گربه، جهت گیری‌های سیاسی، ورزش مورد علاقه و وضعیت تاهل و رابطه‌های شخصی.
به طور مشخص برای هتل‌ها و ریزورت‌ها، می توانید اشخاصی را هدف قرار بدهید که قصد دارند به مقصد معیّنی سفر کنند. این افراد، مخاطبین عالی برای تبلیغ شما محسوب می‌شوند. در اینجا چند مقصد که می توان آن ها را هدف گیری کرد به نمایش در آمده است:

هدف گیری مخاطبین دستچین شده:
هدف گیری مخاطبین دستچین شده به شما اجازه می‌دهد تا مشتریان از دست رفته را دوباره بازیابید و یا با مشتریان چشمه آب معدنی دوباره ارتباط برقرار کرده، آن ها را به امتحان کردن دوباره تشویق کنید.

بدین ترتیب عمل می کنید:
R ایمیل هایی را که تاکنون از مشتریانتان دارید، دیتابیس مخاطبین و یا شماره تماس های موجود در موبایلتان را وارد ابزار تبلیغ فیسبوک کنید.
R فیسبوک، پروفایل هایی را که با ایمیل های وارده همخوانی دارند را پیدا می کند.
R یک تبلیغ فیسبوکی که کاملاً برای مخاطبینِ دستچین شده طراحی شده است را مورد ملاحظه قرار دهید.
R تبلیغ تان را طوری طراحی کنید که بر روی جایزه دادن به مشتری های وفادار و یا بازیابی مشتریان از دست رفته متمرکز باشد.

مخاطبین مشابه
مخاطبین مشابه نیز همانطور مورد هدف قرار می گیرند که مخاطبین دستچین شده، با این تفاوت که در هدف گیری یک مخاطب مشابه، به جای متمرکز شدن روی یک مخاطبِ شناس، روی افرادی شبیه به مخاطبین دستچین شده متمرکز می‌شود.
بله، درست است! فیسبوک مخاطبین دستچین شده شما را می گیرد و پروفایل های آنان را تحلیل می‌کند. آن ها سپس در پلتفرم فیسبوک به دنبال کاربرانی با جزئیات جمعیتی، محل زندگی و علایق خاص و کلی مشابه می‌گردند.

به شما توصیه می‌کنم که مخاطبین مشابه خودتان را با تبلیغی بر پایه یک پیشنهاد هدف‌گیری کنید، اما به یاد داشته باشید که این افراد هنوز با برند شما آشنا نیستند. از بهترین چیزهایی که در پاراگراف های بالا گفتم استفاده کنید تا موفق به جلب توجه و تشویق آنها برای مشارکت در تبلیغ خود شوید.

چند نمونه از تبلیغات فیسبوکی برای چشمه های آب معدنی

 

چه چیزی باعث می شود که این تبلیغ به خوبی جواب دهد؟
R هر عروس، رویای یک “مراسم ازدواج رویایی̶ را در سر می‌پروراند. این تیتر برای ایجاد جرقه‌ای در ذهن آنها بی‌نقص است.
R زوجی خوشحال در حال بوسیدن همدیگر، بهترین مورد برای جلب توجه زوج‌های در شُرُف ازدواج و عاشقی است که می خواهند مراسم ازدواج رویایی خودشان را داشته‌باشند.
R حاشیه قرمز دور عکس به متمایز شدن تبلیغ کمک می‌کند و ثابت شده که باعث جلب توجه می‌شود.
R “برای دانستن بیشتر در این مورد روی اینجا کلیک کنید̶ یک CTA عالی است. این جمله هیچ فشاری را برای خرید آنی ایجاد نمی‌کند و فقط کاربر را به دانستن بیشتر درباره پیشنهاد دعوت می کند.

چه چیزی باعث می‌شود که این تبلیغ به خوبی جواب دهد؟
R
تیتر̶در ساحل به فرم بدنی عالی برسید̶ باعث ایجاد کنجکاوی می‎شود؛ این که چگونه میتوان در یک جای زیبا و آرامش بخش حضور داشت و به یک هدف شخصی نیز دست یافت.
R متن تبلیغ، یک مشکل رایج با تمام ریزورت ها را مطرح می کند؛ اینکه افراد بیش از اندازه می‌خورند و می نوشند و از فرم بدنی خوبشان خارج می‌شوند. تبلیغ بالا، همین سفر را به عنوان راه حلی برای این مساله پیشنهاد می‌دهد.
R عکس تبلیغ را نمی‌توان چشمگیرترین عکس ممکن دانست، اما به مشاهده‌کنندگان کمک می‌کنند تا تصویر ذهنی بودن در “ساحل̶ را به راحتی تصور کنند.

چه چیزی باعث می‌شود که این تبلیغ به خوبی جواب دهد؟
R تیتر عالی است؛ زیرا مشاهده کننده را به انجام کاری تحریک می‌کند و عبارت “Slime” (به خمیر بازیِ اسلایم آغشته شدن) هم خنده‌دار و غیرمعمول است؛ چیزی که باعث افزایش توجه افراد می‌شود.
R کلمه “رایگان̶ همواره راهی عالی برای واداشتن مردم به کلیک کردن روی تبلیغ و دانستن بیشتر است.
R تصویری بزرگ از باب اسفنجی راهی عالی برای جلب توجه است.

امیدوارم حالا بهتر بدانید که چگونه تبلیغات فیسبوک می توانند به شما کمک کنند.

نوشته مزیت‌های تبلیغات فیسبوک اولین بار در آکادمی دیجیتال مارکتینگ پدیدار شد.

< href="https://mcourse.com/fcebook-vertising/">منبع