۱۲ نکته/راز برای موفقیت بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی خوب، موجب جذب مخاطبان (بازدیدکنندگان) می‌شود و یک نوع تبلیغ برای محصولات و خدمات و در نهایت افزایش فروش می‌شود. بازاریابی ایمیلی، یکی از مهمترین ابزارها در برنامه دیجیتال مارکتینگ شماست و پیام های تبلیغی شما را بین مردم پخش می‌کند و باعث جذب مخاطبان می‌شود. بازاریابی ایمیلی یک روش بازاریابی دیجیتالی قوی است که نتایج بسیار خوبی را در پی دارد اما به شرطی که به درستی استفاده شود.

بازاریابان وقت و پول زیادی را صرف پرورش سرنخ(Les) و حرکت دادن افراد از بالا به پایین در قیف فروش (nurturing) می‌کنند. بازاریابی ایمیلی، فرایند تبدیل و پرورش سرنخ به مشتریان بالقوه را تسهیل می‌کند. از برنامه‌های ایمیلی (مانند ارسال خبرنامه)، بیشتر استفاده کنید، تا بتوانید سرنخ های بیشتری پرورش دهید. همچنین می‌توانید نرخ بازشدن ایمیل‌ها، تعداد کلیک‌ها و نرخ تبدیل را افزایش و روابطتان با مشتری را توسعه دهید. این مقاله، یک راهنمای خوب، برای بهینه سازی برنامه‌های بازاریابی ایمیلی است. هیچ روشی وجود ندارد که متناسب برای انواع بازاریابی باشد، اما این ۱۲ شیوه یا نکته، فقط مختصِ انجام یک بازاریابی ایمیلی موفق، هستند و به کسب و کار و یا شرکت شما کمک خواهند کرد؛ چه در حال راه اندازی کسب و کار باشید و چه در حال توسعه دیجیتال مارکتینگ.

این ۱۲ شیوه عبارتند از:

  1. شناسایی مشکلات / چالش ها
  2. تهیه لیست ایمیل با مجوز از گیرندگان پیام
  3. نظارت بر اعتبار IP و نحوه تحویل ایمیل ها به گیرنده
  4. ایجاد محتوای عالی
  5. استفاده از اتوماسیون (در صورت امکان)
  6. تهیه یک لیست ایمیل سالم (سالم نگهداری لیست ایمیل)
  7. زمانبندی درست
  8. درج امکان اشتراک گذاری در محتوای ایمیل
  9. سازگاری ایمیل ها با تلفن همراه (بهینه سازی ایمیل ها برای موبایل)
  10. تست، تست، تست (حتما امتحان کنید)
  11. اندازه گیری/ ارزیابی نتایج
  12. جمع آوری و دریافت بازخورد مشتریان

۱. شناسایی مشکلات / چالش ها

هنگامی که از بازاریابی ایمیلی استفاده می کنید، لازم است بدانید که چه مشکلات و چالش هایی بر سر راه شما وجود دارند که باید حلشان کنید. شما ممکن است در تلاش برای افزایش فروش، ارائه خدمات جدید، ایجاد آگاهی از برند(Brn Awreness) یا بازاریابی همهمه‌ای(buzz mrketing) برای معرفی یک محصول جدید باشید. در این هنگام، بازاریابی ایمیلی می‌تواند به شما کمک کند تا با برقراری روابط لازم، علاقه به خرید محصول را در مخاطبانتان، ایجاد کنید. در هر مرحله‌ای که باشید، بازاریابی ایمیلی، باعث ماندگاری برند یا نام شرکت شما در ذهن و خاطر مشتری می‌شود.

در یک نظرسنجی، eMrketer گزارش داد که ۵۶/۴ درصد از کاربران بزرگسال اینترنت در آمریکا، از میان فرمت های مختلف بازاریابی آنلاین مانند تبلیغات یا ویدیو، ارسال خبرنامه را انتخاب می‌کنند. این نظرسنجی به ما نشان می‌دهد که افراد به بازاریابی ایمیلی به عنوان یک منبع اطلاعات، اعتماد دارند. اعتمادِ مصرف کننده، تاثیر مستقیمی بر میزانِ فروش دارد.

بازاریابی ایمیلی، نیازمند اهدافی است که به خوبی بیان شده باشند. بنابراین اهداف خود را برای کمپین بازاریابی ایمیلی تعیین و تنظیم کنید. در حین تعیین اهداف، به یاد داشته باشید که باید اهداف در راستای حل و جلوگیری از مشکلات باشند. این کار ممکن است نیاز به تجزیه و تحلیل رقابتی داشته باشد مثلا ارزیابی پیشنهادات و خدمات، مخاطبان، محتوا و فراخوان ها(cll to ction) باشد.

۲. تهیه لیست ایمیل با مجوز از گیرندگان پیام

لیست ایمیل شما، یک منبع حیاتی برای بازاریابی ایمیلی است. بدون لیست مشترکین ایمیل، شما نمی‌توانید بازاریابی ایمیلی را اجرا کنید. به دست آوردن و استفاده از یک آدرس ایمیل، نیاز به مجوز دارد. مجوز شاملِ تعداد دفعات دریافت محتوا و نوع محتوایی است که مشترک دریافت می‌کند. اگر محتوای مناسب و معنی دار به مخاطبان ارائه دهید، آن وقت آنها نیز مایلند که آدرس‌های ایمیل خود را به اشتراک بگذارند.

خرید لیست ایمیل، شیوه خوبی برای بازاریابی ایمیلی نیست. در این مواقع، معمولا مشخص نیست که منبع این آدرس‌های ایمیل کجاست و آیا دارای مجوز برای ارسال خبرنامه یا ایمیل تبلیغاتی هستند یا خیر. این کار، ارزشی برای شما ندارد (بیهوده است). جذب مشترکین، یک فرآیند حساب شده است و لیست ایمیل باید شامل آدرس ایمیل‌های هدف دار باشد. بازاریابی مبتنی بر مجوز به شما اجازه می‌دهد تا اعتماد و اطمینان را در مخاطبانِ مورد نظر خود، ایجاد کنید و همچنین این کار، فرصتی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا ارزش‌های بیشتری به مخاطب ارائه دهید و در نتیجه فروشتان را افزایش دهید.

۳. نظارت بر اعتبار IP و نحوه تحویل ایمیل‌ها به گیرنده

ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISPs) و دیگر گیرنده‌های ایمیل که با حجم زیادی از ایمیل‌های دریافتی مواجه هستند، قوانین مختلفی برای فیلتر کردن ایمیل‌های دریافتی دارند. این بدین معنی است که این قوانین تعیین می‌کنند که آیا پیام‌های بازاریابی شما به صندوق ورودی گیرنده منتقل شود یا هرزنامه. معمولا ایمیل‌هایی که از آدرس های IP ناشناخته یا کم اعتبار، ارسال می‌شوند، به صندوق هرزنامه می‌روند. حتی IP که دارای سابقه منفی باشد، می‌تواند موجب فیلتر شدن پیام شما شود که ممکن است بر نحوه تحویل پیام (ارسال به صندوق ورودی یا هرزنامه) تاثیر بگذارد. عوامل موثر بر اعتبار شما عبارتند از تعداد شکایات و گزارش‌های اسپم(هرزنامه).

فرستنده‌هایی که بر بازاریابی ایمیلی مبتنی بر مجوز تأکید دارند و لیست ایمیل‌های خود را مدیریت می‌کنند، اعتبار و میزان تحویل آنها بسیار بهتر از دیگران است.

۴. ایجاد محتوای عالی

محتوای عالی به شما اجازه می‌دهد که یک رابطه قوی و جذاب با مشتریان ایجاد کنید. همچنین زمان نتیجه‌گیری شما را کاهش میدهد و به تحقق اهداف بازاریابی ایمیلی که عبارتند از کسب و افزایش درآمد، جذب سرنخ، ایجاد مشتری وفادار و ساختن روابط خوب با مشتری، کمک می‌کند. محتوای عالی به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و مطالب مکرر و مناسب ارسال کنید.

آیا ایمیل شما برای باز شدن و دیده شدن است؟ البته که آره. به همین دلیل شما باید یک “آدرس̶ و سابجکتی (موضوع) تعیین کنید که توجه گیرنده پیام را به خود جلب کند. محتوا نیز باید همان طور که در بالا گفته شد، مناسب و جذب کننده باشد.

ایمیل شما باید دارای ویژگی ترغیب کنندگی و یک راه ساده و آسان برای پاسخ دادن به آن باشد. دکمه یا لینک فراخوان(cll to ction) را حداقل دو بار در ایمیل درج کنید، نه بیشتر. و به یاد داشته باشید که شما برای یک هدف بازاریابی، ایمیل ارسال می کنید بنابراین سعی کنید در پیام اصلی خود، پیشنهادهای جذاب ارائه دهید. مثلا لینک به یک صفحه فرود (lning pge) که یک تجربه هیجان انگیز را در اختیار مخاطب قرار دهد. اگر می خواهید نرخ بازگشت سرمایه(ROI) خود را افزایش دهید، لینک‎های رقابتی(لینک به سایر صفحات) را در متن ایمیل قرار ندهید و فقط روی فراخوان (cll to ction) تمرکز کنید. شما به مقدار کافی در حال رقابت با دیگران هستید، دیگر لازم نیست که با خودتان هم رقابت کنید.

۵. استفاده از اتوماسیون (در صورت امکان)

با استفاده از ویژگی‌های اتوماسیون در نرم افزار بازاریابی ایمیلی خود، مدیریت پاسخ را برای مشتریان بالقوه(prospects) آسانتر نمایید. اتوماسیون بازاریابی ایمیلی به شما اجازه می‌دهد تا به طور خودکار، ارسال ایمیل‌ها را هدفگذاری و زمانبندی نمایید و محتوای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی را مدیریت کنید. به جای پاسخ جداگانه به هر مشتری یا سرنخ، از پاسخ‌دهندگان خودکار (uto responers) در بستر نرم افزار خود، برای سفارشی کردن محتوا و اتومات کردن زمان ارتباط، استفاده کنید.

با اتوماسیون شما می‌توانید مصرف کنندگان را جذب و درگیر کنید و پرورش دهید و آنها را به یک مشتری بالقوه تبدیل کنید. پاسخ دهندگان خودکار، در جلب اعتماد افراد به برند شما نقش مهمی ایفا می‌کنند و موجب افزایش فروش از طریق بازاریابی ایمیلی می‌شوند.

نرم افزار پاسخ دهنده خودکار به ایمیل، به شما کمک می‌کند تا هم ایمیل‌ها را به طور پیوسته و منظم ارسال نمایید و هم اینکه ایمیل‌هایی که بعد از انجام کار خاصی از سمت کاربر انجام می‌شوند(trigger-bse emils) را به طور خودکار ارسال کنید. برای مثال، شما می‌توانید با استفاده از پاسخ دهنده خودکار، پیشنهادات ویژه به مشتریانتان ارسال نمایید و یا حتی فراخوان برای ثبت‌نام یا درخواستِ به روز رسانی ایمیل ارسال نمایید و یا در مورد محصول یا خدمات خود، آموزش دهید. پاسخ دهندگان خودکار نمی توانند تمام فرایندهای کسب و کار شما را اتوماتیک کنند اما موجب صرفه جویی در زمان شما می‌شوند.

تهیه یک لیست ایمیل سالم (سالم نگهداری لیست ایمیل)

بازاریابان ایمیلی موفق، لیست‌های سالم و استثنایی تهیه می‌کنند و مدام لیست مشترکان را بررسی می‌کنند تا یک لیست سالم و به روز داشته‌باشند. شروع به انجام این کار آسان است، فقط نوع لیستی که برای برنامه بازاریابی ایمیلی خود می‌خواهید را در ابتدا تعیین کنید. آیا شما یک لیست بدون گروه بندی می‌خواهید؟ ممکن است بخواهید بسته به نوعِ ارائه محصول یا خدمات خود، لیست‌های متعددی داشته باشید(به ازای هر گروه، یک لیست). برخی از بازاریابان، به دنبال تهیه لیست با چندین گروه‌بندی هستند زیرا این کار به آنها امکان می‌دهد تا برای هر گروه، محتوای مخصوص به آن را تولید نمایند.

صرف نظر از نوع لیستی که دارید، سعی کنید که همیشه آن را تمیز و سالم نگه دارید. استفاده از لیست‌های قدیمی، ممکن است باعث شود که سرویس‌دهنده‌های اینترنتی، ایمیل شما را به عنوان هرزنامه شناسایی کنند و پیام های شما را مسدود کنند. خرید لیست‌های ایمیل و یا دانلود آنها از وب سایت های دیگر، وسوسه انگیز است اما این کار توصیه نمی‌شود. شما باید بدانید که ایمیلتان را به چه افرادی قرار است ارسال کنید، یعنی افرادی که در لیست شما قرار دارند را باید بشناسید.

یکی دیگر از اهمیت تهیه اینگونه لیست‌ها، استفاده از قابلیت  ou­ble opt-in(به این معنی می‌باشد که پس از ثبت‌نام، کاربر باید منتظر دریافیت ایمیل تاییده خود از سایت باشد و پس از تایید ایمیل، کاربر در خبرنامه عضو می‌شود) برای فرم های ثبت ایمیل است. یعنی مشترک نیز باید انتخاب خود را برای شرکت در لیست ایمیل‌های شما تأیید کند و این کار با ایجاد اطمینان از صحت ایمیل، تعداد هرزنامه‌ها را کاهش می‌دهد.

۷. زمانبندی درست

شما برای ایجاد یک برنامه بازاریابی ایمیلی و محتوای عالی، کارهای زیادی انجام می‌دهید، اما سوالی که اکنون ایجاد می‌شود این است که چه زمانی باید ایمیل را ارسال کنید؟ از آنجایی که می خواهید نرخ کلیلک و بازدید از وب سایتتان را افزایش بدهید، دانستن بهترین روز و ساعت از شبانه روز برای ارسال ایمیل به مشترکین، یک عنصر کلیدی برای برنامه بازاریابی ایمیلی شماست. ارسال ایمیل در یک زمانِ اشتباه، می‌تواند تاثیرات ایمیل شما را منفی کند. اما زمان ارسال به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اگر شما یک پیام را برای مخاطبان در مناطق مختلف جهان ایمیل می‌کنید، باید زمان ارسال ایمیل را بر مبنای منطقه زمانی آنها تعیین کنید. بهترین ساعت برای افزایش نرخ بازشدن ایمیل، معمولا ظهر است. نرخ بازشدن ایمیل در روز دوشنبه، بسیار کم است. اکثر بررسی ها و تحقیقات نشان می دهند که بهترین روز برای ارسال ایمیل ها، روزهای سه شنبه و چهارشنبه است.

البته این زمان‌هایی که در بالا گفتیم، یک زمان تقریبی هست و بهتر است که اهداف و معیارهای خودتان را نیز در نظر بگیرید و لحاظ کنید. مثلا اگر در حال برنامه ریزی یک رویداد(همایش و …) هستید، باید تا روز برگزاری آن رویداد، ایمیل را چندین بار به منظور یادآوری ارسال کنید. ممکن است هر گروه از لیست شما، برنامه زمانبندنی خاصی را بطلبد. همه عوامل و شرایط را بسنجید و بهترین زمان و روز را برای ارسال ایمیل تعیین کنید.

۸. درج امکان اشتراک گذاری در محتوای ایمیل

با استفاده از رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی ایمیلی، می‌توانید نتایج بهتری را کسب کنید. یک استراتژی اجتماعی یکپارچه برای برنامه بازاریابی ایمیلی خود در نظر بگیرید زیرا این کار به شما کمک می‌کند که بهتر بتوانید با مشتریان تعامل داشته‌باشید و روابط مناسبی با آنها ایجاد کنید. اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند شما را در دستیابی به اهداف بازاریابی ایمیلیتان کمک نماید.

شما با استفاده از استانداردهای برندِ مشابه در پیامتان، می‌توانید به‌اشتراک‌گذاری اجتماعی را با کمپین ایمیل خود هماهنگ و متناسب کنید. امکان اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی را در ایمیلی که ارسال می کنید، قرار دهید تا مشترکین بتوانند ایمیل شما را در توییتر، فیسبوک و یا لینکدین با دیگران به اشتراک بگذارند.

اثربخشی به اشتراک‌گذاری اجتماعی، بستگی به این دارد که چگونه مطالب را به خواننده ارائه می‌دهید. یک راه عالی برای به دست آوردن بیشترین میزانِ به اشتراک گذاری، انجام آزمون A/B برای ایمیل‌ها است. این آزمون تعیین می‌کند که کدام مشترکین از قابلیتِ به اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند و رسانه‌های اجتماعی مورد علاقه آنها کدام است. هنگامی که شما ترجیحات و علایق مشترکین را تجزیه و تحلیل کنید، بهتر می‌توانید خوانندگان خود را تشویق کنید تا مطالب را به اشتراک بگذارند و همچنین می‌توانید لیست ایمیل بهتری تهیه کنید و کمپین رسانه‌های اجتماعی ویروسی(virl socil mei cmpigns) درست کنید.

۹. سازگاری ایمیل ها با تلفن همراه (بهینه سازی ایمیل ها برای موبایل)

نرخ استفاده از دستگاه تلفن همراه از کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ ها بیشتر شده است و مردم از دستگاه‌های تلفن همراه خود بیشتر از قبل، استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توانید فرض کنید که مشترکین شما، ایمیل‌های ارسالی شما را در دستگاه تلفن همراه خود می‌خوانند.

موفقیت بازاریابی ایمیلی یا موبایلی (sms)، بستگی به این دارد که آیا پیغام های شما در دستگاه های تلفن همراه به درستی مشاهده می شوند یا خیر. ایجاد پیامی که در تلفن همراه نیز به درستی قابل مشاهده باشد، می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا انواع مختلفی از تلفن های همراه و سیستم عامل های مختلف وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به خود هستند. بهینه سازی ایمیل ها برای پلتفرم های متعدد و گوناگون، جزء مهمی از برنامه بازاریابی ایمیلی شماست زیرا باعث می‌شود که مشترکین بتوانند به فراخوان‌ (cll to ction) شما پاسخ دهند.

هنگام ارسال پیام‌های موبایلی، نحوه نمایش پیام را در چند سیستم عامل و دستگاه امتحان کنید تا مطمئن شوید که پیام‌ها به درستی قابل نمایش هستند و ببینید که چه نوع پیامی مناسب است (مثلا فقط پیام متنی باشد بهتر است یا تصویری نیز باشد). بهترین راه برای بهینه سازی قالب بندی/فرمت ایمیلتان این است که از مشترکان خود بپرسید، چگونه می‌خواهند ایمیل را دریافت کنند. سپس فرمت ایمیلتان را مطابق با خواسته آنها تنظیم کنید و آن را امتحان نمایید تا مطمئن شوید که به درستی دریافت می شوند.  مثلا یک نسخه متن ساده را در اسکرین‌های متفاوت امتحان کنید.

یکی دیگر از مولفه های مهم در ارسال پیام‌های تلفن همراه، طراحی است. قبل از ارسال پیام، مطمئن شوید که تعداد پیکسل ها به اندازه کافی مناسب هستند تا پیام، قابل مشاهده باشد. همچنین، از لینک های تصویری با حجم زیاد استفاده نکنید، زیرا ممکن است دانلود آنها زمانبر و خسته کننده باشد. علاوه بر این، مطمئن شوید که صفحه فرود (صفحه اصلی لینک داده شده در ایمیل) نیز حتما در دستگاه های تلفن همراه، قابل مشاهده باشند.

۱۰. تست، تست، تست (حتما امتحان کنید)

بازاریابان باهوش می‌دانند که ابزار گزارش‌گیری کمپین‌های ایمیل که سرویس دهندگان ایمیل(ESP) ارائه می‌دهند یک عنصر مهم برای موفقیت برنامه‌های ایمیلی است. تست، نتیجه برنامه‌های بازاریابی ایمیلی شما را حدس می‌زند. تست به بازاریاب‌ها اجازه می‌دهد تا ببینند کدام ایمیل‌ها باز می‌شوند و کدام مشترکین، به فراخوان‌ها (cll to ction) پاسخ می‌دهند. به بازاریابان می‌گوید که آیا پیام‌هایشان مرتبط با علایق و خواسته‌های مشترکان هست یا خیر.

آزمون A/B یک ابزار عالی برای امتحان کردن معیارهای مختلف در ارسال پیام است، مانند موضوع ایمیل یا زمان ارسال ایمیل. پس از تجزیه و تحلیل نتایج آزمون و اِعمال تغییر در کمپین ایمیل، می‌توانید محدودیت‌هایی را از قبل، برای ارسال اتوماتیک ایمیل به مشترکین، تعیین و تنظیم کنید. این تست، یکی از بهترین روش‌ها است که می‌تواند نرخ باز شدن ایمیل و پاسخ آن را افزایش دهد.

اغلب ارائه دهندگان خدمات ایمیلی (ESP) نوعی ابزار تست به شما ارائه می‌دهند که پیام شما را از لحاظ عواملی که موجب هرزنامه شدنِ ایمیل می‌شوند، بررسی می‌کند. حتی تصاویری از اینکه چگونه کمپین ایمیل شما در برنامه های ایمیلی مختلف، مشاهده می‌شوند، به شما ارائه می‌دهد. این ابزار همچنین در تعیین اینکه فیلترها و فایروال‌های هرزنامه، ایمیل شما را چگونه می‌بینند و سپس ایمیل شما را از مواردی که باعث اسپم شدم آن می‌شود، پاک می‌کند. علاوه بر این، عوامل مربوط به مرورگر را نیز چک کنید مثلا بررسی نمایید که چگونه کدهای HTML و CSS شما در مرورگر ظاهر می شوند.

۱۱. اندازه گیری و ارزیابی نتایج

از کجا می‌دانید که کمپین ایمیلی شما موفق بوده است؟ شما می‌توانید عملکردتان را ارزیابی کنید و برنامه‌های ایمیلی آتی خود را بر اساس این ارزیابی‌ها، تنظیم کنید. برخی از اقدامات مهمی که همیشه باید بررسی کنید، عبارتند از نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک‌ها، نرخ لغو اشتراک، نرخ پرش(ضریب بازگشت) و نرخ پاسخدهی مثبت مشترکین به فراخوان‌ها(cll to ction).

نرخ بازشدن ایمیل(open rte)، تعداد افرادی که ایمیل شما را باز کرده اند، نشان می‌دهد و شما باید این نرخ را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی و با هم مقایسه کنید. موضوع ایمیل، تاریخ و زمان ارسال ایمیل و مدیریت لیست ایمیل، می‌توانند بر نرخ بازشدن ایمیل تاثیر بگذارند. نرخ کلیک، نشان دهنده این است که چند نفر روی لینک فراخوان (cll to ction) کلیک کرده‌اند. اگر نرخ کلیک شما کم است، لینک‌های پیام خود را بازبینی کنید. شاید لینک‌های زیادی را در پیامتان قرار داده باشید که اصطلاحا به آنها لینکهای رقابتی می‌گویند. اگر پیام های شما دارای چندین لینک هستند، بهتر است که لیست ایمیلتان را گروهبندی کنید تا نرخ کلیک شما بهبود یابد.

موفقیت در بازاریابی ایمیلی نیاز به نگه داشتن لیست با کیفیت و با گروه بندیِ درست دارد. نرخ لغو اشتراک را نیز بررسی نمایید و محتوایی تهیه کنید که نرخ لغو اشتراک را کاهش دهد.

نرخ پرش(bounce) به دو دسته تقسیم می شود: پرشهای نرم(soft bounce) و پرشهای سخت(hr bounce). پرش‌های نرم، آدرس‌های ایمیلی هستند که معتبر هستند، اما در زمانی که شما ایمیل را ارسال می‌کنید، به مخاطب تحویل داده نمی‌شوند. پرش‌های سخت، آدرس ایمیل‌هایی هستند که پیام به آنها اصلا و هیچوقت تحویل داده نمی‌شود که معمولا به این دلیل است که یا آدرس را اشتباه وارد کرده‌اید یا آن آدرس ایمیل دیگر وجود ندارد.

پرش‌های نرم، موقتی هستند و ESP شما، ایمیلتان را در فهرست خود نگه می‌دارد و دوباره آن را به مخاطبتان ارسال می‌کند و بعد از چند بار ارسال کردن، آن را حذف می کند. پرشهای سخت، دیگر برای لیست شما معتبر نیستند و باید برای جلوگیری از مسدود شدن ISP، حذف شوند. حتما ریپلای های SMTP خود را بخوانید زیرا به شما می گوید که چرا ایمیل تحویل داده نشده‌است و شما بر مبنای این دلیل می توانید تنظیمات مناسب را انجام دهید. شما باید کمپین‌های آینده تان را بر اساس این نتایج بهینه‌سازی کنید.

۱۲. جمع آوری و دریافت بازخورد مشتریان

این مورد، اغلب در برنامه های بازاریابی ایمیلی نادیده گرفته می‌شود، اما موضوع مهمی است و باید به آن توجه کرد. موفقیت بازاریابی ایمیلی بستگی دارد که مشترکان از دریافت پیام خود به صندوق ورودی ایمیلشان و یا در دستگاه تلفن همراه خود، راضی و خوشحال باشند. از داده‌های موجود در گزارش ESP خود استفاده کنید و از ابزارهای تحلیلی برای تحلیل رفتار مشترکین تان استفاده کنید و با اِعمالِ تنظیماتِ مناسب، برنامه‌های بازاریابی ایمیلیتان را بهبود ببخشید. در مورد نحوه دریافت ایمیل، از مشترکین سوال بپرسید. قابلیت بررسی ESP به شما امکان می‌دهد تا بازخورد، پیشنهادات و ایده‌های مشترکین خود را به منظور بهبودِ نحوه دریافت ایمیل دریافت کنید.

راه دیگری برای دریافت بازخورد مشترکین، حلقه‌های بازخورد ISP هستند. شما ممکن است توسط مشترکین به عنوان اسپم (هرزنامه) گزارش شوید و این امر می‌تواند بر توانایی شما برای ارسال پیام تأثیر بگذارد. ISPها حلقه‌های بازخوردی را ارائه می‌دهند که شکایات را از گیرندگان ایمیل به فرستنده اصلی ارسال می‌کنند. ISPها این بازخورد را از طریق گزارش‌های اسپم جمع آوری می‌کنند. شرکت در حلقه بازخورد، به شما کمک خواهد کرد که لیست ایمیلتان را تمیز و سالم نگه دارید و از آسیب رسیدن به شهرت و اعتبار خود جلوگیری کنید.

برگرفته از miligen

نوشته رازهای موفقیت بازاریابی ایمیلی اولین بار در آکادمی دیجیتال مارکتینگ پدیدار شد.

< href="https://mcourse.com/emil-mrketing-secrects/">منبع