استارتاپ‌ها با مشکلات مالی بسیاری مواجه هستند. بسیاری از مدیران در شرایط بحران مالی، بودجه‌ی تبلیغاتی را کاهش می‌دهند. آیا راهی برای بازاریابی ارزان‌قیمت وجود دارد؟

آژانس توسعه کسب و کار‌های کوچک (MBDA) تخمین زده است که هزینه میانگین برای شروع یک استارتاپ حدود ۳۰ هزار دلار است. این تخمین، انحراف معیار قابل توجهی دارد. بعضی استارتاپ‌ها نیازمند بودجه چند صد دلاری و بعضی دیگر به بودجه میلیون دلاری نیازمند هستند.

اما به یاد داشته باشید این هزینه‌ها فقط برای استارتاپ‌ها است. شرکت‌های جدید مجبور به پرداخت ماهانه هزاران دلار دستمزد کارکنان، کرایه دفتر، مواد خام و سایر هزینه‌های عملیاتی هستند؛ درحالی‌که باید درآمد کافی نیز برای ادامه حیات کسب کنند.

اغلب کارآفرینان با گرفتار شدن در وضع وخیم اقتصادی، سرانجام بودجه بسیاری از فعالیت‌های ضروری از جمله بازاریابی و تبلیغات را قطع می‌کنند؛ درحالی‌که نادیده گرفتن بازاریابی، در نهایت رشد تجارت را کند می‌کند و درآمد را کاهش می‌دهد و درنتیجه، بودجه‌ی کمتری برای فعالیت‌های ضروری باقی‌ می‌ماند و دومینوی سقوط شرکت شکل می‌گیرد.

با تخمین تقریبی، حدود ۸۰ درصد کارآفرینان هیچ دانشی در مورد اندازه‌گیری اثربخشی استراتژی بازاریابی ندارند و تعجبی ندارد که بازاریابی را بی‌اهمیت تلقی می‌کنند. اما نکته‌ی مهم این است که بازاریابی مؤثر هزینه چندانی ندارد. بودجه‌ی کلان برای بازاریابی شاید بازدهی بیشتری داشته باشد؛ اما بسیاری از روش‌های مؤثر و کم بودجه بازاریابی وجود دارند که می‌توانید برای توسعه استارتاپ خود استفاده کنید.

۱- ارجاعات

یکی از بهترین روش‌های تجارت اجتناب از تبلیغات مستقیم است. در عوض سیستمی ایجاد کنید که مشتریانتان برای شما بازاریابی کنند. در نظر داشته باشید که احتمال خرید مردم وقتی توسط دوستانشان ترغیب می‌شوند ۴ برابر بیشتر است. بر خلاف ادعای رسانه‌های تکنولوژی؛ ما هنوز به توصیه‌های اطرافیان بیشتر از هر چیزی اعتماد می‌کنیم. افزون بر این، پایه‌ریزی برنامه‌ی ارجاع‌دهی هزینه زیادی ندارد و بستگی به شما دارد که چگونه آن را طرح‌ریزی  کنید و شاید کاملا رایگان تمام شود. به‌عنوان مثال، شاید برای مشتری‌های فعلی تخفیف‌هایی در قبال معرفی مشتریان ارائه کنید یا جوایز نقدی به آن‌ها اختصاص دهید. اگر شما روی چنین استراتژی حساب باز کرده‌اید، مطمئن باشید که توسط مشتریانتان شناخته می‌شوید.

۲- اخبار و انتشارات

مردم اخبار را به‌طور منظم دنبال می‌کنند. اگر شما چیزی دارید که ارزش خبری داشته باشد، اغلب رسانه‌ها با خوشحالی آن را منتشر خواهند کرد. انتشارات خبری، روشی ارزان‌قیمت برای مطرح کردن برند شما در نشریات مهم است و به احتمال زیاد با لینک‌های ورودی از رسانه‌ها، ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد. اگر همه‌ی کارها از قبیل ارتباط و تماس با خبرنگاران رسانه‌های خبری را خودتان انجام دهید، این کار می‌تواند استراتژی تبلیغاتی بالقوه و ارزان‌قیمتی باشد. در غیر این صورت باید به سراغ ذخیره‌ی شرکت بروید و برای آگهی‌های تبلیغاتی هزینه کنید.

۳- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا دارای انواع مختلفی است و تقریبا هیچ کدام به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز ندارد. ساده‌ترین روش راه‌اندازی وبلاگ در وب‌سایت است. افزودن مطالب جدید چند بار در هفته به سایت اعتبار می‌بخشد و مخاطبان را جذب می‌کند. اینفوگرافی و ویدیو و پادکست‌ نیز از انواع مختلف بازاریابی محتوایی هستند. همه‌ی این‌ها قدرت اعتباربخشی به کسب و کار شما را دارند، ترافیک ورودی سایت شما را افزایش می‌دهند و سایر استراتژی‌ها را تکمیل می‌کنند.

۴- سئو

اگر شما زمانی برای نوشتن مطالبی برای کمپین بازاریابی محتوای خودتان صرف می‌کنید، باید روی بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (سئو) نیز سرمایه‌گذاری کنید.

اگر با سئو غریبه هستید، ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد؛ اما واقعیت این است که با کمی مطالعه و جست‌و‌جو می‌توانید به‌آسانی از پس مفاهیم آن برآیید و منافع بلندمدت سودمندی کسب کنید. از ابزارهای آنلاین برای یافتن کلیدواژه‌های مرتبط که بتوانند برای سایتتان ترافیک جذب کنند استفاده کنید. علاوه بر آن، همواره باید مطالب باکیفیت ارائه بدهید تا برای دامنه خود، بک لینک جذب کنید. سئوی حرفه‌ای کار زیادی لازم دارد؛ اما اگر خودتان آن را انجام دهید، تنها هزینه‌ای که می‌پردازید زمان است.

۵- بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موردی نیست که شما بتوانید به‌صورت شانسی انجام دهید؛ اما بسیار در دسترس است و با صرف زمان در آن مهارت کسب خواهید کرد. در شروع کار برای برندتان پروفایلی در شبکه‌های اجتماعی اصلی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام ایجاد کنید. به پروفایلتان جان بدهید و مطالبی متناسب با بازار هدف منتشر کنید. به‌صورت منظم با مخاطبانتان در تماس باشید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

۶- بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی همچنان استراتژی پربازدهی است. تخمین زده شده که نرخ بازگشت سرمایه در این روش ۴۰۰ درصد و بیشتر است. شما برای این کار باید لیست ایمیل فعال و مناسبی جمع‌آوری کنید و مطمئن شوید که با ایمیل‌های نامناسب و زیاد، مزاحمتی برای مخاطبان ایجاد نمی‌کنید.

۷- تبلیغات کلیکی

اگر از کلیدواژه‌های مهم و پر جست‌و‌جو استفاده کنید، تبلیغات کلیکی می‌توانند گران‌قیمت باشند؛ اما سرویس‌هایی وجود دارند که برای استارتاپ‌های با بودجه‌ی محدود سودمند هستند. به‌عنوان مثال در فیسبوک می‌توانید با پرداخت حدود ۱ دلار در هر روز، از تبلیغات خاص در فیسبوک استفاده کنید. (احتمالا برای مشاهده نتیجه‌ی بهتر باید مبلغ بیشتری هزینه کنید)

۸- برند‌ سازی شخصی

برند‌ سازی شخصی همانند برند سازی شرکت‌های بزرگ عمل می‌کند؛ با این‌ تفاوت که تمرکز بر شخص خود شما است. به بیان دیگر خودتان را باید ارتقاء بدهید تا به‌واسطه‌ی کسب شهرت شما، برندتان نیز رشد کند. فعالیت تخصصی در شبکه‌های اجتماعی، ساده‌ترین روش این کار است.

۹- گروه‌ها و انجمن‌ها

هرگز قدرت تأثیرگذاری انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی را دست‌ کم نگیرید. شما احتمالا با سؤال‌هایی مواجه شده‌اید که جوابشان را می‌دانید. به درخواست راهنمایی مردم در شبکه‌های اجتماعی پاسخ دهید تا اعتماد و اعتبار کسب کنید. جالب توجه این‌که عضویت در چنین انجمن‌هایی معمولا هزینه‌ای ندارد و شما می‌توانید با زمانی که اختصاص می‌دهید، منافع مهمی به دست آورید.

***

اگر می‌خواهید در این رقابت شدید بازار برنده باشید، هرگز به بازاریابی بی‌اعتنایی نکنید؛ حتی زمانی که با محدودیت بودجه مواجه هستید. در عوض تا زمانی که درآمد بیشتری کسب می‌کنید، برای دیده شدن برندتان روش‌هایی خلاقانه پیدا کنید که نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نداشته باشند.

لینک منبع